




ذکر مبارک صلوات بر محمد و آل او (صلی الله علیه و آله) حجاب بر انداز است. گاه رفتار، کردار و نیات نادرست بندگان،حجاب بین خلق و حق تعالی می گردد که با ذکر صلوات آن حجاب از بین برداشته شده و دعاء به جانب او صعود می کند.
آثار فراوانی بر ذکر صلوات مترتب است که به برخی از آن به شرح ذیل اشاره می شود:
این ذکر شریف موجب استجابت دعاست. در بعضی از روایات تصریح شده است که برای استجابت دعا،
آن را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز کنید، زیرا صلوات بر محمد و آل
محمد همواره مستجاب است، و خداوند کریمتر از آن است که دعای اول را مستجاب
کند و دعای دوم را مستجاب ننماید. از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نقل شده
است که فرمود:
«اذا کانت لک الی الله سبحانه حاجه فابدء بمسأله الصلوه علی النبی (ص) ثم سل حاجتک، فان الله اکرم من ان یسأل حاجتین، فیقضی احداهما و یمنع الاخری.»1
در روایات دیگری آمده است که دعایتان را با صلوات شروع و با آن ختم کنید، تا دعای شما بین دو دعای مقبول واقع شود و مستجاب گردد، زیرا خدا کریمتر از آن است که اول و آخر دعاء را مستجاب کند و وسط آن را مستجاب ننماید.2
ذکر مبارک صلوات
بر محمد و آل او (صلی الله علیه و آله) حجاب بر انداز است. گاه رفتار،
کردار و نیات نادرست بندگان، حجاب بین خلق و حق تعالی می گردد که با ذکر
صلوات آن حجاب از بین برداشته شده و دعاء به جانب او صعود می کند. از حضرت
امام صادق (علیهالسلام) گزارش شده است که:
«لا یَزَال الدّعاء مَحجُوباً حَتّی یُصَلّی عَلَی مُحَمد وَ آلِ مُحمد»3
پیوسته دعاء بر حجابی مستور است تا که بر محمد و آل او درود فرستاده شود. از همان امام همام نقل شده که فرمود:
«من
کانت له الی الله عزوجل حاجه، فلیبدء بالصلوه علی محمد و آله، ثم یسئل
حاجته، ثم یختم بالصلوه علی محمد و آل محمد؛ فان الله عزوجل اکرم من آن
یقبل الطرفین و یدع الوسط، اذا کانت الصلوه علی محمد و آل محمد لا یحجب
عنه»4
کسی که نیاز و حاجتی به خداوند داشته باشد پس به صلوات بر محمد و آل او شروع کند، سپس از او حاجت بطلبد، و بعد از آن دعاء با صلواتی بر محمد و آل او برنامه را پایان برد، البته خداوند متعال گرامی تر از آن است که دو طرف را قبول ولی بخش میانی نیایش را رد کند. همین که صلوات بر محمد و آل او فرستاده شد دیگر دعاء محجوب نخواهد ماند.
خود آن حضرت
در زیارت ناحیه مقدّسه
خطاب به جدّ بزرگوارشان امام حسین (ع)
میفرمایند
" سلام بر تو، سلامِ کسی که اگر در کربلابا تو می بود، روح و تن و مال و فرزندانشرا فدای تو مینمود و جانش فدایجان تو و خانواده اش سپر بلای اهل بیت تو مینمود "
گفتم :اگر میدانستم کدامین روز میایی به احترام آمدنت گناه نمیکردم.
فرمود:آن روز که تو گناه نکنی به احترام گناه نکردنت میایم.